Decembermys

nobel (1) nobel (2) nobel (3)

Som alltid i december känns allt lite speciellt, inte minst i skolans värld. I klass 1 på Hagalundskolan är stämningen på topp. Under veckan har vi lärt oss om Alfred Nobel genom att prata, diskutera, se på film och göra bilder kring en av Sveriges mest kända personer. Som avslutning på detta gjorde vi sedan en tankekarta. Tänk vad barn är snabblärda! Som grädde på moset åt vår klass en förstklassig middag med kött/vegetarisk biff potatisgratäng och pannacotta i klassrummet. Vårt klassrum som dessutom dagen till ära var utsmyckat likt ett riktigt slott. Helt i Nobelfestens anda.

Igår fick vi pedagoger tillsammans med föräldrar njuta av barnens fantastiska sångkapacitet då de äntrade scenen i matsalen och sjöng några av våra klassiska sånger i ett fint luciatåg. Efteråt hade klassföräldrarna med sig fika och ännu en gång fick vårt klassrum agera mat- fikarum.

Stort tack för dessa fantastiska dagar!

Bild

Klassens mission – klass 4

Klassens mission

Vi i klass 4 har ett uppdrag som går ut på att vi ska bli medvetna om hur vi lär oss nya saker och hur vi ska vara mot varandra.

Först fick vi tänka på den gången då vi lärt oss något:

– Hur gick det till?

Vid ett senare tillfälle fick alla tänka efter:

– Hur vill du att dina kamrater ska vara mot dig?

Vi arbetar utifrån en modell som heter EPA-modellen och det står för E=elev, P=par och A=alla. När vi fick uppgiften så tänkte alla först själv och skrev ner någon för sitt eget kom ihåg. Steg två var att man berättade sina tankar för en eller två kamrater och slutligen presenterade alla sina tankar för varandra. Dessa tankar skrevs ner till ett gemensamt dokument. Dessa tankar arbetar vi regelbundet med genom diskussion och skrivuppgift. Under en period har varje elev utvärderat två av målen från missionen som man arbetat med under veckan

Vi utvärderar regelbundet hur stämningen är i klassen med lappar, där vi skriver nummer från 1-10. Skriver man 1 har man det dålig och skriver man 10 har man det bra. Vi får mycket positiva siffror i klassen.

Vi pratar också om hur vi har det. Just nu har alla det bra, mår bra och har någon att vara med på rasterna.

Vi i vår klass försöker prata med varandra snällt och trevligt.

Vi har också högläsning ur skönlitterära böcker som handlar om vänskap. Vi har läst Den mörka skogen och nu läser vi Klappjakten. Ramen till vår mission är våra händer som vi har ritat av.

Elever i klass 4

Utifrån James Nottinghams bok Utmanande undervisning i klassrummet och Tv-programmet Morgans mission har idén om hur man kan arbeta med trivsel i klassen vuxit fram. Eleverna har varit positiva till arbetssättet och vill gärna försöka vara goda kamrater och nå fina resultat i skolan.

 

Verkstadsredovisning

Vi har blivit klara med verkstaden så vi ska börja med att redovisa det vi har gjort. Innan (förra året) redovisade vi bara för varandra, men nu ska det redovisas med video. Vi har tränat på texter som vi har skrivit vid verkstadstillfällena.

Vi ska göra QR-koder som man skannar så att man ska komma till en sida på Youtube. Det funkar så här: Man lägger upp filmen på Youtube sedan kopierar du länken och söker på skapa QR-kod. Vi går in på hemsidan högst upp och klistrar in länken, sedan klickar vi på “skapa QR-kod” och så har vi vår QR-kod!

Vi har skapat en egen kanal på Youtube och våra redovisningar kan man bara se om man har länken dit, som man får när man scannar QR-koden. Det är bra på det sättet att alla inte kan se videorna och skriva taskiga kommentarer. Imorgon ska vi spela in när vi redovisar det vi har gjort på våra verkstäder.

Av: Macke Viktorsson, Oskar Svensson och Egil Edgren årskurs 6bild2

Tema om vänskap

BullingPå Ateljéverkstaden för klass 2-3 denna omgång så handlar det om mörkt och ljust (Tema ”från ELD till LED”). Vi har vinklat det till det onda och det goda där vi tar upp genren fantasy som en del och vänskap som en annan. Hur är man en bra kompis? Så inleds samtalen på första lektionen. Barnen kommer med många bra tankar och berättelser från sina egna erfarenheter om hur man ska vara mot varandra. Vi berör ”Den gyllene regeln” som ju lyder, Du ska behandla andra så som du själv vill bli behandlad.

De får se bilder med olika situationer där man kan känna sig utanför och de som vill får berätta om de varit med om det någon gång. Det visar sig då att alla har någon gång känt sig utanför även de som gillar vara i centrum.

Sen tittar vi på filmer från UR.se som heter ”Ugglan och kompisproblemet” där huvudpersonen ställs inför olika kompisproblem och får hjälp av världens ”klokaste” uggla för att hitta en lösning. Här får eleverna också lämna egna förslag på hur de skulle gjort.

Den sista verkstadslektionen går vi in på djupet av det allvarligaste man kan utsätta någon vän för, nämligen mobbing. Vad är mobbing? Vi återkopplar till lektion ett där vi fick se bilder på situationer som faktiskt var av mobbingkaraktär. Barnen får reda på att det finns olika hjälplinjer dit man kan ringa om man behöver råd och stöd som vänder sig både till barn och vuxna. Vi avslutar med att titta på två filmer där Polisen berättar om att mobbing faktiskt är ett brott som kan ge skadestånd för den som utsätter någon annan. I den ena filmen berättar också en pappa om sin son som tog sitt liv vid 11 års ålder för att han blev mobbad. Det väcker en hel del frågor hos barnen som vi sedan pratar om innan de lämnar verkstaden.

Parkour med förskoleklassen

Idrott med f-klassen

Vi har haft parkour på vår idrott. Jonas från Träningsbutiken i Dalby har lärt oss parkour. Vi har lärt oss nya kullorbyttor som heter framåtfall. Jonas har lärt oss att hoppa över plintar. Vi har svingat oss i stänger och han har sagt att vi skulle göra hinderbana. Vi lekte linjepjätt. Vi gick runt i en fyrkant. Vi lekte tunnelpjätt. Vi har varit kaniner och vi fick hoppa kaninhopp ända till väggen och tillbaka.

Vi tycker att parkour var bäst. Det var väldigt kul att Jonas lärde oss något nytt. Det var jätteroligt.

IMG_0174

IMG_0175

 

Klass 3 – verkstad

Våra tankar – klass 3

Petras verkstad

Vid ett tillfälle hade vi tre glas. Ett litet glas, ett mellan stort glas och ett stort glas. Dessa glas la vi ovanpå ett värmeljus för att sedan se hur lång tid det skulle ta för att ljuset skulle slockna. Det tog ungefär en sekund för det minsta glaset att slockna. För det mellan stora glaset tog det ungefär tjugo sekunder och för det största glaset tog det ungefär en minut och sedan slocknade värmeljuset.

Vi kollade på två filmer som handlade om eld. Det var en kvinna som skulle lära sig om vad eld är och hur man släcker en eld. Det var två brandmän som visade kvinnan hur man skulle göra om det någon gång skulle börja brinna. Om en kropp skulle börja brinna någon gång ska man knuffa ner personen på marken och sedan ska man lägga en brandfilt över för att kunna släcka elden. Detta gör man med händerna men man ska ha handskar på sig för att man själv inte ska bränna sig. Om man inte har en brandfilt ska man säga till personen att lägga sig på marken och rulla runt för att elden ska kunna slockna. Det viktigaste man ska göra är att ringa 112. Om det någon gång skulle brinna i ett hus är det viktigt att man kryper på golvet så att man inte andas in röken. Röken börjar vid elden men sprider sig sedan upp i taket.

Maris verkstad

Under Maris pass skrev man sagor som handlade om ljust och mörkt. En saga skulle vara god och den andra sagan skulle vara ond. Mari läste en saga som handlade om en stad som var både ond och god. Vi fick svara på frågor och rita en täckning som handlade om sagan.

Lottas verkstad

Vi arbetade med uppfinningar. Vi pratade om Alfred Nobel som uppfann dynamiten. Alfred Nobel ville egentligen bli författare för att han gillade att skriva dikter men det ville inte Alfreds pappa. Pappan ville istället att Alfred skulle bli uppfinnare. Vi tittade på olika filmer och så fick vi skriva vad vi tyckte var dumma uppfinningar. Till exempel: knark, snus och cigaretter. Vi pratade också om att om någon till exempel har uppfunnit något, ska man fylla i ett papper för att inte någon annan ska kunna stjäla uppfinningen.

Stefans och Sofies verkstad

Vi pratade om skuggor och tittade på olika videos som handlade om detta. Vi gjorde skuggteater och använde oss av olika material så som: lampor, lakan, papper, tejp, saxar och blompinnar. Vår skuggteater handlade om djur och en berättare. Vi lärde oss göra olika skuggor med hjälp av händerna.

Tack för oss/Klass 3

Citat

Bildverkstad åk 4-6

image
På Kerstins verkstad gör vi ett konstverk med planeter. Konstverket ska ge en illusion av att planeterna sugs in i ett svart hål. Man skulle först klippa ett papper till en 25×25 cm kvadrat, sen ritade vi ett svart hål på pappret. Man ritade linjer i form av flöden med det svarta hålet som mittpunkt. Sedan så ritade vi med blyertspenna i flödena, vissa med ljusare och vissa lite mörkare och vissa med mönster. Det skulle vara mörkast med blyerts i mitten och ljusare ju längre ut man kom. Så skulle vi göra planeter i tre olika storlekar, man färglade dem ljusare på ett ställe där solstrålar träffar planeterna. Sen färglade man planeterna med pastellkritor och på ett svart papper målade vi slutet av flödena med pastellkritor. När vi hade gjort det så skulle man ta små svampkvadrater som hade lim på båda sidorna, och med hjälp av dem satte vi fast våra planeter och det såg typ ut som om de var i 3D. Vi har glömt att säga att efter att man hade ritat med blyerts skulle man spreja, med något som heter fixativ för att blyertsen inte skulle smetas ut på pappret.
Otto V o Emma PV

Tvåorna berättar

Tvåorna berättar
Det är vi som är tvåorna på Hagalundskolan. I vår klass har vi verkstad tillsammans med treorna. Det tycker vi är roligt. Den här terminen startade vi våra verkstäder för tre veckor sedan. Verkstaden som kallas ”Svenska ljus” handlar det om kända svenska uppfinnare och deras uppfinningar. Där arbetar vi med Alfred Nobel, Gustav Dahlén, Baltzar von Platen, Gustav Pasch, Birgitta Olsson och många fler. Vi pratar om skillnaden mellan en upptäckt och en uppfinning, kreativitet, fantastiska uppfinningar och uppfinningar som vi skulle vilja ”avuppfinna”.

Utflykt till Lund
Jag och min klass åkte buss till en dansuppvisning i Lund. Föreställningen hette Faunan och jag. De dansade och sjöng. Det fanns en kanin, katt, krokodil, hund och ett lejon. Krokodilen steppade, hundarna drog gåtor och kaninen skrev dikter. Vi fick lära oss att vegan är en person som bara äter grönsaker. De hade använt sig av skuggteater. I slutet av föreställningen blev vi alla uppätna av en bardval som såg ut som en manet.

KLass 1

Vi i klass 1
Vi i vår klass fokuserar på hur och vad vi lär oss. Barnen har fått fundera ut vad de lärt sig under veckan. De fick sedan välja ut en av sakerna de lärt sig och själva skriva i bloggen.

Jag har lärt mig att skriva bokstäverna i bokstavsboken. – Tilde

Jag har lärt mig att skriva bokstäverna k och l. – David

Jag har lärt mig hur Stora- och Lilla björn skapades. – Mika

Jag har lärt mig att skriva L. – Liam

Jag har läst Ottoboken. – Anton

Jag har lärt mig Herkules stjärnbild. – Abbe

Jag har lärt mig subtraktion. – Vera

Jag har lärt mig att orientera. – Emmi

Jag har lärt mig ordningstalen. – Elin

Jag har lärt mig ordningstalen. – Felicia

Jag har lärt mig större än och mindre än. – Ebba

Jag har lärt mig att det finns 2 Karlavagnar som också heter Lilla- och Stora
björn. – Ella

Jag har lärt mig att skriva stora L och lilla l. – Eric

Jag har lärt mig om Orion och Herkules. –Jonathan

Jag har lärt mig om större än och mindre än. Julijana.

Jag har lärt mig om större än och mindre än. – Jonah

Jag har lärt mig om större än och mindre än. – Erik

Jag har lärt mig lilla n och stora N. – Marielle

Jag lärt mig Otto. – Hanna

Jag har lärt mig mycket minus. – Oskar

Jag har lärt mig läsa. – Isak

Jag har gjort läsläxan. – Christian

Jag har lärt mig minus. – Kevin

Jag har blivit snäll. – Elliot

Vecka 41 Klass 4 berättar om sitt verkstadsarbete.

Veckans inlägg i bloggen kommer från klass 4. Vi har tillsammans skrivit ner våra tankar om vad vi nu i period I arbetar med.

Vi arbetar om rymden på alla verkstäder. Det gör vi med klass 5 och 6.

Hos Dan arbetar vi med stjärntecken och hos Kerstin målar vi ett svart hål. Man gör olika sorters vägar med mönster i.

Hos Elisabeth har vi lärt oss att skriva faktatext, där skriver vi faktatext om rymden.

Vi gör experiment hos Anna på laboratoriet om raketer och uppskjut. Ett experiment heter ballongposten, då ska vi få ett brev med hjälp av några material att flyttas från en person till en annan person 5-10 m. Ballongen ska flyttas med hjälp av lufttrycket.

Anna berättar också om astronauter. Hon berättade om kapplöpningen mellan Sovjetunion och USA. De tävlade om vem som kunde komma ut i rymden först genom att skicka ut en raket och att komma till månen först. Sovjetunionen vann att komma ut i rymden först. USA kom till månen först. Hon berättade också om Ho, en man från Kina, som försökte ta sig ut i rymden genom att ta en bärstol som han satte nyårsraketer under. Han sprängdes och dog innan han kom ut i rymden.

Hos Jenny tittar vi på film om planeter och hur solsystemet kom till. Vi har fått lära oss om hur stjärnor och svarta hål skapas.

Det är roligt att lära sig nytt saker. Ibland kan det vara jobbigt att komma överens med en annan elev som man inte pratar så mycket med.

Tankar från eleverna i klass 4