Monthly Archives: oktober 2015

Citat

Bildverkstad åk 4-6

image
På Kerstins verkstad gör vi ett konstverk med planeter. Konstverket ska ge en illusion av att planeterna sugs in i ett svart hål. Man skulle först klippa ett papper till en 25×25 cm kvadrat, sen ritade vi ett svart hål på pappret. Man ritade linjer i form av flöden med det svarta hålet som mittpunkt. Sedan så ritade vi med blyertspenna i flödena, vissa med ljusare och vissa lite mörkare och vissa med mönster. Det skulle vara mörkast med blyerts i mitten och ljusare ju längre ut man kom. Så skulle vi göra planeter i tre olika storlekar, man färglade dem ljusare på ett ställe där solstrålar träffar planeterna. Sen färglade man planeterna med pastellkritor och på ett svart papper målade vi slutet av flödena med pastellkritor. När vi hade gjort det så skulle man ta små svampkvadrater som hade lim på båda sidorna, och med hjälp av dem satte vi fast våra planeter och det såg typ ut som om de var i 3D. Vi har glömt att säga att efter att man hade ritat med blyerts skulle man spreja, med något som heter fixativ för att blyertsen inte skulle smetas ut på pappret.
Otto V o Emma PV

Tvåorna berättar

Tvåorna berättar
Det är vi som är tvåorna på Hagalundskolan. I vår klass har vi verkstad tillsammans med treorna. Det tycker vi är roligt. Den här terminen startade vi våra verkstäder för tre veckor sedan. Verkstaden som kallas ”Svenska ljus” handlar det om kända svenska uppfinnare och deras uppfinningar. Där arbetar vi med Alfred Nobel, Gustav Dahlén, Baltzar von Platen, Gustav Pasch, Birgitta Olsson och många fler. Vi pratar om skillnaden mellan en upptäckt och en uppfinning, kreativitet, fantastiska uppfinningar och uppfinningar som vi skulle vilja ”avuppfinna”.

Utflykt till Lund
Jag och min klass åkte buss till en dansuppvisning i Lund. Föreställningen hette Faunan och jag. De dansade och sjöng. Det fanns en kanin, katt, krokodil, hund och ett lejon. Krokodilen steppade, hundarna drog gåtor och kaninen skrev dikter. Vi fick lära oss att vegan är en person som bara äter grönsaker. De hade använt sig av skuggteater. I slutet av föreställningen blev vi alla uppätna av en bardval som såg ut som en manet.

KLass 1

Vi i klass 1
Vi i vår klass fokuserar på hur och vad vi lär oss. Barnen har fått fundera ut vad de lärt sig under veckan. De fick sedan välja ut en av sakerna de lärt sig och själva skriva i bloggen.

Jag har lärt mig att skriva bokstäverna i bokstavsboken. – Tilde

Jag har lärt mig att skriva bokstäverna k och l. – David

Jag har lärt mig hur Stora- och Lilla björn skapades. – Mika

Jag har lärt mig att skriva L. – Liam

Jag har läst Ottoboken. – Anton

Jag har lärt mig Herkules stjärnbild. – Abbe

Jag har lärt mig subtraktion. – Vera

Jag har lärt mig att orientera. – Emmi

Jag har lärt mig ordningstalen. – Elin

Jag har lärt mig ordningstalen. – Felicia

Jag har lärt mig större än och mindre än. – Ebba

Jag har lärt mig att det finns 2 Karlavagnar som också heter Lilla- och Stora
björn. – Ella

Jag har lärt mig att skriva stora L och lilla l. – Eric

Jag har lärt mig om Orion och Herkules. –Jonathan

Jag har lärt mig om större än och mindre än. Julijana.

Jag har lärt mig om större än och mindre än. – Jonah

Jag har lärt mig om större än och mindre än. – Erik

Jag har lärt mig lilla n och stora N. – Marielle

Jag lärt mig Otto. – Hanna

Jag har lärt mig mycket minus. – Oskar

Jag har lärt mig läsa. – Isak

Jag har gjort läsläxan. – Christian

Jag har lärt mig minus. – Kevin

Jag har blivit snäll. – Elliot

Vecka 41 Klass 4 berättar om sitt verkstadsarbete.

Veckans inlägg i bloggen kommer från klass 4. Vi har tillsammans skrivit ner våra tankar om vad vi nu i period I arbetar med.

Vi arbetar om rymden på alla verkstäder. Det gör vi med klass 5 och 6.

Hos Dan arbetar vi med stjärntecken och hos Kerstin målar vi ett svart hål. Man gör olika sorters vägar med mönster i.

Hos Elisabeth har vi lärt oss att skriva faktatext, där skriver vi faktatext om rymden.

Vi gör experiment hos Anna på laboratoriet om raketer och uppskjut. Ett experiment heter ballongposten, då ska vi få ett brev med hjälp av några material att flyttas från en person till en annan person 5-10 m. Ballongen ska flyttas med hjälp av lufttrycket.

Anna berättar också om astronauter. Hon berättade om kapplöpningen mellan Sovjetunion och USA. De tävlade om vem som kunde komma ut i rymden först genom att skicka ut en raket och att komma till månen först. Sovjetunionen vann att komma ut i rymden först. USA kom till månen först. Hon berättade också om Ho, en man från Kina, som försökte ta sig ut i rymden genom att ta en bärstol som han satte nyårsraketer under. Han sprängdes och dog innan han kom ut i rymden.

Hos Jenny tittar vi på film om planeter och hur solsystemet kom till. Vi har fått lära oss om hur stjärnor och svarta hål skapas.

Det är roligt att lära sig nytt saker. Ibland kan det vara jobbigt att komma överens med en annan elev som man inte pratar så mycket med.

Tankar från eleverna i klass 4