Sommar, sommar, sommar…

Hej på er!

Vad annars kan få sommarkänslorna att svalla som sången “sommar, sommar, sommar” skriven av Sten Carlberg och signaturmelodi till “Sommarpratarna” i  radio om inte en sommaravslutning med glada barn!

Denna veckas slut närmar sig med stormsteg och sommarlovet är nära. Men förutom skolavslutningen har veckan innehållit nationaldagen, då vi alla var lediga, kanelbullar som Eric hade bakat och bjöd på. Eftersom solen verkligen omfamnat oss hela veckan kunde vi sitta på gräset och värmen och avnjuta dessa fantastiska bakverk! Tack Eric! Onsdagen och torsdagen gick i arbetets tecken när vi gjorde färdigt matteboken, “röda mappen” och “gula mappen”. Vilket flit i klassrummet!

Nu inväntar vi avslutningsceremonin med förväntansfulla känslor!

Alla ettor med personal önskar alla en glad sommar så ses vi till hösten, då som tvåor!!!

Blogg från klass 2

Blogg från klass 2

Nu går tiden fort till skolavslutningen och nästa vecka är alla lediga på måndagen.

På kvällen innan skolavslutningen ska vår klass ha en liten fest för hela familjen med lite uppträdande och melodikryss, de som vill får gärna ta med sig kvällsmaten eller lite fika.

Den här veckan har vi ingen matteläxa men vi ska läsa så mycket vi orkar.

Under maj månad har alla haft en läslogg där alla ska skriva ner sin läsning under månaden. Föräldrarna skriver en signatur och påminner oss att läsa.

Klotter

Några människor har klottrat på vår skola och skolgård. Det är väldigt fula saker som någon eller några har ritat. Vi tycker inte att det är bra när någon klottrar och förstör vår fina skola. Vi hoppas de slutar med detta.klotter

 

Storybird

I klassen har vi börjat skriva historier med hjälp av Storybird. I Storybird skapar barnen fantasifulla historier (ensam eller tillsammans med andra) utifrån ett antal bilder. Dessa historier blir ett slags virtuella böcker som sedan kan delas med familj, vänner eller hela världen om man vill det. Man kan också välja att inte dela dem med någon alls utan behålla böckerna för sig själv. I klassen har vi använt vår projektor för att visa varandra böckerna om man vill.

 

     

Skolavslutningsdagen                                                           

Fredagen den 10 juni är det skolavslutning på Hagalundskolan. Vi kommer att ha uppträdande vid vår nya utomhusscen. Då är föräldrar också välkomna. Vi ska få hamburgare till lunch som ska grillas ute om det inte blir dåligt väder. Då äter vi i matsalen.

I vår klass kommer vi ha en knytfest där vi får ta med oss något gott att äta.

 

Med vänlig hälsning klass 2

En liten inblick i klass 1

 

Hej!

Denna veckan har handlat mycket om kommande valborgsvandring. Många av barnen pratar om att vi ska ut i skogen och promenera.

Förra veckan hade vi också en utflykt, närmare bestämt in till Lund där vi åkte in till Stenkrossen, kastanjegatan och var med i en workshop med författaren Stina Wirsén.
Bussen hämtade oss utanför skolan och vi åkte direkt in till lund där vi kom in i lokalen och satte oss och lyssnade på Stina när hon läste för oss.
Efter läsningen fick barnen i uppgift att rita och skapa ansikten med synliga känslor.

20160422_123118

Detta sattes upp på ett stort vitt papper som vi fick ta med oss hem.

20160422_123534

Vi lyckades även landa Wirséns autograf så alla barnen har fått det, samt vi har en hälsning till klass 1 från Stina Wirsén som vi behåller i klassen.

20160425_101131

Med vänlig hälsning
Klass 1

Klass 4 berättar om några av sina ämnen som de får undervisning i.

Klass 4 skriver om några av de ämnen som de arbetar med under sin skoldag. Eleverna har arbetat i grupper för att presentera de olika ämnena.

Träslöjden

Vi har arbetat med en hylla i en period. När man var färdig med hyllan så skulle man göra en ostbricka. Efter man gjort ostbrickan så fick, man välja en valfri sak man ville göra. Många gör en båt av trä.

Verktyg som vi använt är fogsvans och kontursåg, skruvmejsel, fil, sandpapper och hammare. En maskin som vissa har testat är svarv. Vi har precis börjat såga med figursåg. Många i klass 4 tycker att träslöjd är roligt.

Världsbokdagen

Vi firade världsbokdagen hela vecka 16. På torsdagen drog vi lott om vem som vann av de som röstat på bästa barnbok. En flicka i vår klass vann och en pojke från en annan klass. Scenen var inte klar så vi stod på en fyrkantig betonglåda med växter i.

Kompisboken

Vi i klassen håller på med gruppläsning och vi läser en bok som heter kompisboken.

Karaktärer

De som är huvudpersonerna är Klara, Anton, Kemal och Auriel.

Klara är en ganska blyg person, som håller sig lite utanför de andra och är snäll.

Anton är en ny kille i klassen. Han är en ganska modig kille, men han är ändå ganska osäker.

Auriel är poppis i klassen och alla vill vara med henne, hon är väldigt kaxig och kokett.

Kemal är den starkaste i klassen och han gör mycket ”olagliga” saker som att sticka från skolan och köpa godis.

Handling

Klara får en bok av sin mormor som hon skriver om sin klass och vad som händer. Det blir mycket bråk och olyckor när Kemal och Anton bråkar om att Anton inte får vara med i deras band, the Gang. Dem vill ha med Mario, en elev i klassen istället för Anton. Mario sjunger ”bättre” än Anton. Det blir bråk och Kemal slår Anton i ögat, så det måste sys. Alla reagerar och blir så chockade för det måste SYS!!!!

Musik

I musiken har vi fått en ny musiklärare. Han kommer med roliga uppgifter. Vi har spelat mer på instrument nu.

Vi har lärt oss att värma upp stämbanden innan vi ska sjunga.

Då sjunger vi lomi lomi lomi lomi lomi lomi lo.

Vi sjunger också bim bom bim bom birri birri bom birri bom birri birri bom bim bom.

Bandet

Vi i vår klass har ett band där alla är med och spelar något instrument. Det är roligt för att de flesta fick det instrument som de ville spela.

Saxofon

En elev i sexan kom och berättade om instrumentet saxofon för oss. Det var intressant.

Idrott 

På vårterminen har vi haft olika roliga saker. Fångarna på fortet har varit en rolig lek för alla. Vi fick poäng för de olika grenarna och till slut fick ett vinnande lag. Vi har haft mycket kastövningar och lekar. En av lekarna tycke dem flesta om. Leken hette matthandboll. De som går på handboll blev ju så klart extra glada för att det var kastövningar som på handboll.

Matthandboll

Det fungerar så här. Man har några mattor en där framme och två i mitten och tre där bak. En elev är målvakt. Man får inte gå utanför mattorna. När någon hade gjort avslut, så fick man gå till nästa position. Det var väldigt roligt!

Brännboll

På brännbollen fick man öva kordination. Vi fick öva på att kasta och slå och ta i mot bollen. Det var roligt!

Basketregler

Man får inte springa med bollen mer än två steg om man inte stutsar den. Man får inte ha bollen mer än tre sekunder. Har man haft bollen i handen i mer än tre sekunder, då får någon från motståndarlaget ta bollen från den som har haft den i tre sekunder.

Pyramid

På gympan vecka16 skulle vi ha allemansrätten i drama men vi i årkurs 4 hade redan haft drama med allemansrätten i klassrummet. När vår idrottslärare fick reda på att vi redan haft drama ändrade hon sig, så vi fick göra Akrosport istället. Akrosport innebär att man gör olika konster med sig själv och andra. Hela klass 4 gjorde en stor pyramid tillsammans det tog lite tid och det var lite svårt. Till slut klarade vi det. Utmaningarna vi skulle göra var på olika lappar. Dem var väldigt svåra tyckte klass 4.

Utegympan

Utegympan började vi på en måndag vecka 17. Vädret var regnigt och lite soligt. På uteidrotten gjorde vi kastövningar som uppvärmning och brännboll som själva idrotten. Vi gjorde brännboll för att det har varit ett stort önskemål.

Hälsa

Under terminen har vi också haft undervisning om vår hälsa, sömn och kost.

Vi har haft olika lekar om hälsa, sömn, kost och motion. Vi fick veta hur mycket vi behöver sova. Det visar sig att vi behöver sova minst 8 timmar om natten för att vara pigga och glada och orka med hela dagen.

Vi fick veta hur mycket vi behövde träna per vecka. Vi behöver träna eller röra oss minst 30 minuter per dag för att hålla igång konditionen.

Vi fick veta hur mycket vi skulle äta för att inte bli överviktiga eller väga för lite. Vi gjorde någon lek också som gick ut på att tänka och springa.

Isvett

På gympan har vi också tränat isvett. Vi fick veta vad man gör om man ser någon som ramlat ner i det kalla vattnet. Vad man behöver ha med sig ut på isen.

Gympan är ett av de bästa ämnen i skolan. Man får röra på sig vara ute och lära sig olika saker.

Klass 4

Dikt och verklighet

På verkstadstid har 6:orna läst, skrivit och analyserat dikter. Här kommer några exempel på Haikudikter som de skrivit.

Dimman ligger på,
på morgonkvisten idag
träden e stora.
av Maximilian

Dom kramas vid träd.
Vackert som en sommardag.
Ljuvligt väder här.
av Elleonore

Jag förlorar allt,
men jag fortsätter kämpa
och jag klarar det.
av Rebecka

Det finns tusen frön,
men alla kan bli en grej.
Alla kan blomma.
av Truls

…och här en annan typ av dikt:

Inget skulle ändras
Ingen sakna
Ingen skulle veta
Inget skadas
Ett hjärta till som
stannar
En hjärna till som
slutar
Vem skulle veta
Vem skulle skakas
Ingen
Ingen veta om jag
tog steget ut
ingen märker av ett
till
hopp
av Selma

 

Rast – av förskoleklassen

Det är kul att spela bandy.

Jag leker ofta med mina tjejer i klassen.

Det är kul att sparka fotboll med mina kompisar.

Jag gillar mina kompisar och jag gillar alla som jag känner.

Jag gillar att leka med mina kompisar.

Vi brukar leka mamma, pappa och barn. Det är kul att springa runt på skolgården med kompisar och sparka fotboll samtidigt.

Vi brukar gunga.

Vi hoppar på stenar.

IMG_0611

IMG_0955

Notering

Hej!

Följande gör vi på våra verkstäder just nu:

Hos Madeleine: Vi jobbar med regnbågen och vilka färger den har. Vi har också jobbat med solen. Vi har skapat en egen regnbåge och allt som behövs för att det ska bli en regnbåge; sol, moln och regn.

Hos Petra: Vi jobbar med luften syre och elektricitet. Vi tittade på Triggy testar, och sedan gjorde vi kopplingar. På torsdagen så jobbade vi med luft igen och med ballonger. Vi började med att knyta ett snöre på två väggar, sen så tog vi ett sugrör och tejpade på sugröret med dubbelhäftande tejp. efter det blåste vi upp en ballong utan att knyta sen var det race.

Hos Lotta jobbade vi med dinosaurier och hajar. Fösta passet jobbade vi med hajar. Man fick välja mellan väldigt många hajar. Man jobbade med så många man kunde och hann. Andra passet fick vi jobba med dinosaurier först fick vi veta lite om dem sen fick vi läsa fakta böcker själva. När vi läst boken fick vi skriva en liten text om det vi läst om vi fick också rita en bild. Tredje passet fortsatte vi att jobba med dinosaurier. Vi fick göra samma sak.

Hos Stefan jobbade vi med stjärntecken. Vi fick reda på vårt eget stjärntecken. Vi fick veta vad Stefan var för stjärntecken hon var skorpinon. Samtidigt vi jobbade lyssnade vi på en saga om den gammal tiden. Sen fick vi ett papper där vi tog kritor och så tog vi våra förnamns och eftermans första bokstav och klippte ut sen tejpa vi fast det på pappret vi fått. Sen målade vi lite huller om buller där bokstäverna satt. Sen när man tog bort tejpen och sina bokstäver var bokstäverna på det andra pappret. Sista lektionen fick vi jobba färdigt med det vi gjort(:

IMG_1499

Hos Olof har vi på verkstaden haft Astrid Lindgren som tema. Inför varje grupp berättade Olof först om Astrid Lindgren som person och om hennes böcker. Därefter läste vi och såg några avsnitt ur filmerna Emil i Lönneberga, Bröderna Lejonhjärta och Ronja Rövardotter. Tanken var att eleverna skulle få ett smakprov ur Astrid Lindgrens sagovärld men också för att få en ökad förståelse för eleverna upplevde böckerna och filmerna idag.

Detta var från klass 3!

Utflykt till Kulturen i Lund

Vi i klass 1 arbetar just nu med temat “Förr och nu i Sverige”. Vi har pratat om hur det kunde vara att leva i Sverige för ungefär 100-150 år sedan. Hur var det om man var fattig eller rik? Hur var skolan förr och nu? etc.

För att eleverna skulle kunna få en konkret bild och upplevelse av hur det kunde vara förr i tiden reste vi till Kulturen i Lund för att gå på en guidad visning.

Vi hade medhavd matsäck som vi åt samt att vi fick lite tid till lek. Dagen var mycket lyckad!

Dessa tankar hade barnen när vi kom hem från utflykten:

Den lilla flickan Hanna gungade i gungan inomhus.

Tidstunneln

Runstenar

Ett av husen hade fått hussvamp.

Gammal

Förr i tiden hade de ofta salt på maten.

Golvlampan där man satte eld på ett vedträ.

Det fanns inget rinnande vatten.

Det fanns ingen el så de var tvungna att värma sig med eld. De använde också elden som lyse.

De flesta sakerna var gjorda av trä.

Husen var gjorda av trä.

Taken på de gamla husen var gjorda av gräs.

Karlin skapade Kulturen i Lund.

Vissa var rika.

Man hade inga datorer ipad eller whiteboards.

Man hade inget elektriskt.

Det var inte modernt.

Husen var olika gamla.

Det fanns en brandsläckare.

Det fanns jättemånga som var fattiga.

Vi var i olika tider.

Alla sov i ett rum.

Rikedom och fattigdom.

Alla sov i samma rum, därför blev där varmare än i resten av huset.

Det var vanligt med många barn.

Många barn och unga dog tidigt.

Det handlade om förr i tiden.

Man hade ingen toalett inomhus.

Många fattiga emigrerade till USA.

Hjärtliga hälsningar från klass 1

Bild

Siv och Doris i tvåan

Siv och Doris
I tvåan har vi arbetat med olika attityder som styr vårt tänkande. Vi har arbetat med två karaktärer som vi kallar tvillingarna Siv och Doris. Siv och Doris går båda i skolan. De är till utseendet ganska lika men de tänker väldigt olika tankar kring sitt skolarbete och sina klasskamrater.

Grundidéerna om hur man kan tänka kommer från en forskare som heter Carol S Dweck. Carol har forskat i 20 år kring varför vissa människor klarar av att misslyckas och vad som får dem att orka fortsätta.

Hon fann i sin forskning att olika attityder styr oss i vårt tänkande. Det är avgörande för vårt lärande hur vi tänker om oss själva. Har du en statisk attityd tänker du att dina egenskaper är bestående. Du kommer ägna tankarna åt att fundera över om du kommer lyckas eller misslyckas? Hur kommer andra uppfatta dig? Hur kommer du känna dig – som en förlorare eller vinnare? Misslyckanden kommer att forma uppfattningen om dig själv negativt.
Motsatsen till detta är en dynamisk attityd. Personer med en dynamisk attityd är inte rädda för misslyckanden utan lär sig av dem. De ser det inte som att de inte lärt sig något utan att de lärt sig något av det som inte gick så bra. Man tar fasta på vad som fattades och gör om. Att tänka att man gör sitt bästa är framgång i sig. När man utsätts för en motgång sporras man vidare. Det är viktigt att arbeta med strategier. Strategier som visar på hur man gör för att lyckas. I klassen har vi haft diskussioner kring hur Siv och Doris tänker kring sitt lärande.

6:ornas disco

bild1                                         bild2

I fredags ordnade klass 6 disko för de yngre eleverna. Efter en hel del planerande startade det klockan 17.30 med att elever från klass 1-3 kom. Det blev en hel del dansande, godisätande och läskdrickande. Några lekar blev det också.

Klockan 20.00 intogs scoutlokalen av klass 4-5. Nu fanns det också plats för 6:orna att dansa lite mer. T.o.m. deras lärare Maria fick visa upp sina “moves”. Stämningen var hög och det sjöngs “Guld och gröna skogar” så väggarna skakade. Klockan 22.00 var det dags att städa och ställa i ordning.

Klockan 22.00 var det dags att städa och ställa i ordning och trötta och nöjda kunde vi gå hem för en välförtjänt vila.

Tack alla ni som kom och gjorde kvällen så rolig.