Föra in leken i undervisningen

Samhällsfunktioner, ett ord som kan få vilken 9 åring som helst att spänna upp ögonen. I min årskurs 3 arbetar vi just nu med vilka samhällsfunktioner som finns i vårt samhälle och vilka funktioner de har. Som lärare älskar jag att använda mig av olika presentationer, vilket min äldre elever gärna påpekar 🙂 Självklart valde jag att göra en presentation för mina 3:or. Där hade jag kortfattat förklarat de olika samhällsfunktionernas innebörd. Jag har även i denna klass fått elever som älskar att föra diskussioner och det välkomnar jag glatt. Vi hade härliga diskussioner om de olika samhällsfunktionerna jag valt ut och eleverna berättade om sina erfarenheter av allt ifrån att ha åkt ambulans till att berätta om häftiga tågresor de gjort.

När jag sedan skulle planera hur jag skulle få mina elever att lära sig vilka samhällsfunktioner som finns, ville jag göra det på ett roligt, intressant men lärorikt sätt. Jag hittade då ett arbetsblad som jag laminerade och skulle klippa ut till kort, ja det tog sin lilla tid och jag fick även min mamma till att hjälpa till med att klippa ut mina kort en söndag över en fika. Sedan fick eleverna spela memory där de skulle para ihop samhällsfunktioner. En övning som var mycket uppskattad och de pratar än idag om att få spela fler gånger. För mig är det viktigt att mina elever har det roligt på mina lektioner samtidigt som det ska vara lärorikt.

  

  

Nytt läsår innebär nya kloka tankar

Sommaren är nu över och vi blickar fram emot ett nytt spännande och lärorikt läsår. Under läsårets första veckor har vi börjat med att komma tillbaka till våra rutiner, vänja oss vid att gå upp tidigt, ställa om hjärnan från sommarlov till arbete. 

I början av varje terminstart arbetar vi med skolans värdegrund – HJERTA. Där H står för Hagalundskolan, J står för jämlikhet, E står för empati, R står för respekt, T står för  trygghet och A står för ansvar. I årskurs 5 har vi detta år valt att göra en mobil, ja en sådan som bebisar har, enligt en av mina elever. Eleverna fick skriva ord som de associerade till de olika orden och dess innebörd. Det kom fram många fina ord, kloka tankar och ett gott samarbete mellan eleverna, kul! Vår slutprodukt hänger så fint och snurrar runt i klassrummet.