Bokjuryn

Bokjuryn

Foxxy_Line_Box_Orig2mini500

VV2/bokjuryn.se

Nu är det dags att rösta på förra årets bästa barn- och ungdomsböcker! Denna vecka och nästa pratar jag och biblioteksrådet med eleverna om tävlingen och hur det ska göra om de vill delta. Det är frivilligt att vara med och rösta, men alla elever som röstar har chans att vinna böcker, presentkort, läsplattor mm. Man kan rösta på alla böcker som gavs ut under 2014. Om du vill läsa mer om tävlingen, kolla här. På bokjuryns och Barnens biblioteks webbplats finns också väldigt många boktips och författarporträtt. Det går att rösta via deras webbplats men man kan också rösta i skolbiblioteket. Jag kommer rapportera in rösterna den 9 april, vilket också är sista dagen att rösta på. Så kom till skolbibblan och lägg din röst i urnan!

fotoo

Bokklubben

Vi har haft några möten med bokklubben denna termin, och är ca 10 elever från åk 5 och 6 som träffas varannan fredag och pratar böcker. För två veckor sen röstade bokklubben fram den bok som vi nu läser allihop. Det blev “Pojken i randig pyjamas” av John Boyne. Det är en bok som handlar om 9-åriga Bruno som lever i Tyskland under andra världskriget. Det är en väldigt speciell bok som är riktigt obehaglig. Det är ändå en bok som behövs och tar upp ämnen som alltid behöver diskuteras – om förintelsen, nazismen och främlingsfientlighet osv. Därför är det bra att vi nu kommer ha tillfällen att just diskutera boken! I dag pratade vi om den första delen, vi pratade om personerna och händelserna och kom ganska snabbt in på tankar om det som hände på riktigt i Tyskland och världen under andra världskriget. Det gjordes också kopplingar till andra böcker som t ex. Anne Franks dagbok och Boktjuven som några hade läst Det blir spännande att läsa resten av boken och följa pojken Brunos öde.

 

Legenden om Sally Jones

I flera klasser (åk 3 och 5 på Hagalund, och åk 2-3 i Torna Hällestad) har jag just nu högläsning ur boken Legenden om Sally Jones av Augustprisvinnaren Jakob Wegelius. Det är en bok som verkligen “går hem” hos många av eleverna, vilket ju är jättekul. Det är en grafisk roman om en gorilla som får namnet Sally Jones. Hon skickas runt i världen, blir såld, köpt, upphittad osv. Bilderna och texten förmedlar många olika känslor och tankar, så det blir många bra och intressanta diskussioner kring det. Jag har alltid läst i förväg och stoppar upp där något behöver pratas om eller klaras ut. Läs gärna om boken här, och titta på utdrag ur boken här. Uppföljaren till boken heter Mördarens apa och vann Augustpriset 2014 i kategorin barn- och ungdomsböcker.

sally

Biblioteksråd

Vi hade årets första biblioteksråd idag. Det pratades om det nya biblioteket, aktiviteter, ordningsregler och möblering. Nästa gång vi har råd ska vi lägga in boktips här som vi ska filma/skriva/fota.  Läs gärna protokollet här: protokoll-6feb

bibnytt

Lästips till föräldrar

Det här inlägget riktar sig särskilt till våra elevers föräldrar. Ibland kan det vara svårt att veta vad, hur, när och hur mycket man bör läsa med sitt barn.  Eleverna läser många olika texter i skolan, men för att bli en riktigt bra läsare med god läskondis och bra läsförståelse så krävs det mera läsning hemma. Det är viktigt för att lyckas i alla ämnen i skolan. Jag tror att barn har behov av att både prata med andra om det de läser och ibland få vara själva inne i bokens värld. För att läsförståelsen ska komma på plats behöver barnet få prata om det de har läst. Läs högt med ditt barn (och sluta inte när barnet lärt sig läsa själv!), diskutera alla tankar som kommer upp under läsningen.  Och ha roligt, framförallt!

“Sjuåringen har ett ordförråd på 5 000 – 7 000 ord.
En läsande sjuttonåring har ett ordförråd på ca 50 000 – 70 000 ord,
medan den sjuttonåring som inte läser ”bara” kan 15 000 – 17 000 ord.”
Nasiell och Bjärbo (red.) Boken om läslust, 2007, s. 13.

Läs om läsning och få en massa boktips här:

17 skäl för barnboken

Sju punkter för att få pojkar att läsa
Martin Widmark – Ge ditt barn läskondis
En läsande klass
Läsambassadören

Artiklar om barn, föräldrar och läsning

Fakta om barns läsning – Akademibokhandeln
Högläsningen gör berättelsen mer levande
Sakprosa lika viktigt som sagor

Att göra tillsammans med ditt barn:

Lässugen
Läs-med-sagor
Barnbibblan

Boktips:

barn & ungdomsbokbloggen

barnboksprat.se
barnensbibliotek.se
sandraslaslogg.blogspot.com
prickigapaula.blogspot.se

veckans barnboksförfattare

veckans ungboksförfattare

Nytt bibliotek!

Biblioteksverksamheten pågår som vanligt på Hagalundskolan, med den lilla skillnaden att vi har fått en ny skola och ett nytt bibliotek 🙂

Det mesta har kommit på plats men vi väntar fortfaranden på några bokhyllor som ska komma upp och skyltar som ska ordnas. Alla klasser har varit i biblioteket och fått bekanta sig med det. Vi har en mysig soffa där jag med de flesta klasser har en högläsningsstund, boksamtal och ger boktips när de kommer hit.

Här kommer några bilder på det finfina rummet! (Observera det fantastiska ljusinsläppet!)

Hälsningar från glad skolbibliotekarie

bibnyttbibnytt2bibnytt3

Lite blandat

Barnbokskatalogen
Årets barnbokskatalog har kommit och böckerna som finns där, med utgivningsår 2014, har fått en egen plats i biblioteket. Läser man om någon bok där som man blir sugen på att läsa är det bara att gå och kolla där om den finns inne! I barnbokskatalogen kan man också stöta på böcker vi inte har i biblioteket, då kan man såklart fråga mig om vi kan köpa in den! Till våren börjar omröstningen i tävlingen Bokjuryn. Då är det dessa böcker man kan rösta på och som har chans att bli årets barn- och ungdomsbok i olika kategorier. Just nu får alla elever (som vill ) med sig ett ex av katalogen att ta hem eller ha kvar och läsa i skolan. Tips till föräldrar som letar julklappar till sina barn, här finns många bra böcker! 😉

I fredags hade vi biblioteksråd, och protokollet finns att läsa här: protokoll7nov. Vi diskuterade bland annat ordningsregler som vi vill ha i biblioteket, inför flytten till nya skolan.

Innan vi tog helg i fredags hade vi ett trevligt möte med bokklubben där vi mest pratade om boken Skuggan i väggen som vi nu har läst 10 kapitel i. Jag hade med mig en del frågor och funderingar som dök upp för mig under läsningen, vilket blev underlaget för samtalet. Härligt att dela en läsupplevelse och sedan dela sina tankar med andra!

I senaste inlägget där jag skrev om vad vi gör i de olika klasserna så glömde jag ju bort F-klassen! Vi har tillsammans läst några nya underbara bilderböcker, och pratat mycket om bild och text. Vi har bland annat läst:

måntornet

alfred

så funkar

 

 

 

 

 

Catching up

Nu är det höstlov, men det finns en hel del att pyssla med i skolbiblioteket och planer att göra för resten av terminen. Tänkte ge en liten inblick i vad vi har gjort den senaste tiden. Förra veckan var det dags för biblioteksrådet att “bokprata” i par för andra klasser än sina egna. De hade läst sina böcker, övat och hade små fusklappar med sig. Det var första gången för dem, så lite nervöst blev det. Men det gick ändå jättebra och nu har fyra klasser fått några extra boktips förmedlade av barn (vilket alltid är lite roligare än när vuxna gör det)! Jag passade också på att presentera några nya böcker. Här är några av böckerna vi tipsade om:

böckerr

(Röda spår av Katarina Genar, Puzzel i skolan av Isabelle Halvarsson, En fisk som heter Fabian av Ellen Karlsson)

Författarbloggarna Veckans författare (för de yngre, för de äldre) tuffar på och de flesta klasserna får “lära känna” en ny författare varje vecka i sitt klassrum. I åk 2, 4 och 5 är jag med och berättar om veckans författare och har ofta med mig någon bok av författaren att tipsa om. I andra klasser tar lärarna upp bloggen. Det är underbart att se att utlånen av dessa författares böcker har ökat väldigt mycket! Att koppla böcker till författare är också något eleverna gör mer nu märker jag när jag hjälper dem i biblioteket i jakt på böcker att låna.

Klasserna kommer som vanligt till biblioteket i halvklass en gång eller en gång varannan vecka. Med de flesta klasserna har jag en stund med “bokprat” där det får tips om nya och ibland äldre böcker, eller/och en stunds högläsning med boksamtal. Sedan är det tid för dem att låna böcker för att ta hem eller ha i sina klassrum. Eftersom att hela skolan jobbar med läsförståelse särskilt mycket det här året har jag börjat på ett mer medvetet sätt använda mig av olika läsförståelsestrategier när vi pratar om det vi läser. Dock blir det ofta inte tid för långa djupgående samtal, men vi bearbetar texterna ganska mycket ändå med hjälp av strategier som man kan läsa mer om på hemsidan för En läsande klass. Det handlar bland annat om att förutsäga, sammanfatta och reda ut oklarheter. De flesta klasserna jobbar med detta material med sina lärare på ett eller annat sätt, så de är bekanta med “tänket” när de kommer till mig också.  Böckerna vi läser nu är: Sandvargen av Åsa Lind med åk 1, Kapten Blåskägg av Martin Widmark med åk 2, Den sorgsne veterinären av Petter Lidbeck med åk 3 och Liksom helt magiskt av Mårten Melin med åk 5. De klasser som bara kommer och lånar/lämnar böcker får några längre tillfällen med bokprat av mig i klassrummen. Informationssökning och källkritik har jag haft en serie lektioner i hos åk 6 i samband med deras Geografi-arbete. Det ska vi också hinna med i åk 4 nu efter höstlovet. Bokklubben har träffats en gång till innan höstlovet, med fler deltagare. Jättekul! Det blev en hel del boktips och boksnack och alla fick låna ett ex av Skuggan i väggen av Kerstin Lundberg Hahn  som blir vår bokcirkel-bok.

Detta var en liten rapport från biblioteket och Sofie på Hagalundskolan! 🙂

 

Sommarboken!

Hagalundskolan vann Sommarbokspokalen i år igen!! För er som inte redan vet så är Sommarboken en utmaning som Dalby bibliotek anordnar varje sommar. Barnen som är med läser minst åtta böcker under sommaren, redovisar detta och får välja en bok som pris. Alla som är med tävlar även för sin skola, så den skola som har haft flest medverkande i utmaningen vinner denna fina vandringspokal! Bra jobbat! <3

Förra veckan hade vi biblioteksråd igen, och protokollet kan du läsa här: protokoll3okt. Vi startade också upp bokklubben som vi tjuvstartade redan i våras. Vi kommer träffas en stund varannan fredagseftermiddag framöver. Den är till för elever i 5:an och 6:an som gillar att läsa, diskutera och reflektera kring böcker, och hitta på saker som har med böcker och läsning att göra. På höstens första möte hade vi ett långt boksamtal om Neil Gaimans klassiker Coraline. De flesta hade läst boken under sommaren och de som inte hade gjort det hade sett den filmatiserade versionen. Det kom upp många intressanta tankar om boken, livet, känslor och familjer. Vi hann också med lite boktips som vi delgav varandra. Nästa bok vi kommer läsa gemensamt blir min favoritbok för tillfället, Skuggan i väggen av Kerstin Lundberg Hahn.

skuggan-i-väggen

 

Författarblogg och skyltning

Nu har vår författarblogg startat, där det kommer upp ett inlägg varje vecka med en svensk aktuell författare. Där kommer eleverna att titta in en gång i veckan! Det är en blogg för de yngre och en för de äldre. Följ gärna dem!

Veckans författare i biblioteket:

skylt1

 

När jag ändå var igång med att skylta med böcker så ställde jag upp de böcker vi har med antirasistiskt tema. Genom att läsa kan vår förståelse och empati öka!

skylt2

Biblioteksråd och mer bloggande

Nu är det nya läsåret igång, och alla klasser har hunnit besöka biblioteket. Många böcker har lånats, både till klassrummen och för att ta hem och läsa. Jag kommer snart skriva ett litet inlägg om vad vi gör i biblioteket i de olika klasserna. Nästa vecka kommer två nya bloggar sättas igång som kommer presentera två svenska barnboksförfattare (en för de yngre och en för de äldre) varje vecka. Svensklärarna eller jag kommer att visa sidan och prata om författaren och böckerna, i syfte att öka elevernas kännedom om författare och deras verk (vilket är ett av målen i läroplanen, LGR 11)

Idag hade vi läsårets första biblioteksråd! Här kan du läsa minnesanteckningarna: protokoll5sep. Vi bestämde bland annat att rådets medlemmar ska bokprata/ha sagostund för andra klasser på skolan. Saker som är bra att tänka på när man bokpratar: Tala om vad författare och illustratör heter, avslöja inte för mycket av boken, tänka efter i förväg hur du vill beskriva boken, man kan ha en “fusklapp” på baksidan av boken med t.e.x. huvudpersonernas namn eller något annat viktigt man vill komma ihåg, att tala högt och inte för snabbt.

På återseende!

Skrivartävlingen

På taklagsfesten dagen innan skolavslutningen presenterade biblioteksrådet pristagarna i vår skrivartävling. Anna i 1:an, Ellen i 5:an och Kajsa i 4:an fick ta emot priserna som bestod av varsitt presentkort på en bok (som de sedan fick välja ut och beställa med Sofie). Stort grattis till er!! Vi fick in hela 23 berättelser. Jättekul att så många ville vara med!

Det vinnande bidraget skrev Kaja Heyden, och vi fick lov att publicera det här. Hon valde att skriva till bilden med draksvansen och barnen i höghuset. Biblioteksrådet tyckte det var en spännande berättelse med tydliga beskrivningar och ett lite oväntat brutalt slut. Håll till godo!

Draken flyger över den stora skogen.

– Varför ska allt se så fridfullt ut? tänkte draken. Draken känner hur ilskan börjar bubbla upp när han ser de små bäckarna med lyckliga badande rådjur i. Han försöker titta bort från allt det lyckliga och då ser han en stad i full lycka och rörelse. Draken blir förbannad. Det dröjer bara två sekunder innan hans tysta drakskratt bubblar upp. Han gör näsborrarna redo att brinna och flyger i full fart mot staden. Keyy och Dala sitter i fönsterkarmen och spelar luffarschacket som deras far hade gjort åt dem. Hon, Dala, vinner nästan hela tiden eftersom att hon har bättre taktik.

– Jag vann!!! ropade Keyy. Jag är bättre än dig! Dala skakade på huvudet.

– Ska vi köra en gång till? frågar Dala när de plötsligt hör näverluraranas varningssignal för drake. Några sekunder senare hör de ett rytande och Dala och Keyy tittar ut genom fönstret och ser draken. Det blir varmt. För varmt. Dala lyfter upp Keyy på sin rygg och springer. Men elden har gått för långt. Snart är de omringade av elden.

– Vad ska vi göra? skriker Keyy över elden.

– Hoppa! säger Dala.

– Vadå hoppa? Vi är omringade. Dala sätter ner honom på golvet ch sedan slänger hon iväg honom över elden.

– Spring!!! Spring iväg! Jag kommer ändå inte klara mig, skriker Dala. Motvilligt börjar Keyy springa. Till slut springer han för livet. Dala känner hur hon långsamt brinner upp. Snart skulle hon bara vara en hög av aska…